فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 21 (تابستان 1393)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/06/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقالات
  • علی عابدی شاهرودی صفحه 8

    در باب هویت علم اصول چند دیدگاه وجود دارد: یک دیدگاه، علم اصول را از علوم اعتباری میداند و دیدگاه دیگر علمی حقیقی. در هر دو صورت، علم اصول بر مبنای نهادها و ملاکات حقیقی نهاده شده است. به نظر نویسنده مسایل علم اصول از سه بخش: دلالات و اکتشافات، احتجاجات و تنجیزات (به همراه متمم آن، تعادلات و ترجیحات)، و توظیفات تشکیل شده است که در هیچکدام از اینها موضوع و محمول و رابطه اعتباری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: حقیقی بودن علم اصول، اعتباری بودن علم اصول، ملاک تمایز مسائل اصولی، اعتباریات
  • رضا اسلامی صفحه 39

    از جمله مباحث مهم باب الفاظ علم اصاول که در ابواب و مسایل گوناگون فقه، کاربرد دارد و از موضاوعات مورد ابتلاء فقها محساوب میشود، قاعده انصراف است که از جمله استظهار ضامن تبیین و بررسای تعر یف، » قاعده انصاراف « لفظی میباشاد. این مقاله در مقام بازخوانی اقساام و مناشایء انصاراف به بررسای حجیت این اقسام پرداخته، تلاش میکند ضمن اشا ره به برخی از کاراییهای این قاعده در برخی از مساااایل مساااتحدثه به چگونگی کاربرد آن در فقه بپردازد. این نوشتار در دو بخش سامان پذیرفته است: در بخش اول که ماهیت اصولی دارد، نوعی سازماندهی از دیدگاه های اصولیان را فراهم کرده و نکاتی در تحلیل بحث افزوده و در نهایت با اشااراف به دیدگاه های جدید به نوعی جمع بندی رساایده اساات و در بخش دوم که ماهیت فقهی دارد، کارایی قاعده حجیت انصااراف در حل مسایل مستحدثه را با ذکر نمونه هایی نشان میدهد.

    کلیدواژگان: انصراف، اقسام انصراف، حجیت انصراف، مناشیء انصراف
  • امیر دیوانی صفحه 62

    به موازات تقسیم عقل به دو بخش شناختاری و کرداری، واقع دین را دو بخش هستیها و نیکیها تشکیل میدهد. آنگاه که عقل، اصول دین را شناسایی میکند خود را نسبت به آن ملزم به اعتقاد قلبی میداند. مسایل اصول دین در دو رده قرار میگیرند. در شناسایی اجمالی اصول دین عقل به تنهایی کفایت دارد و تعلیمات کتاب خدا و سنت آن شناخت را تایید و تقویت میکند. در شناسایی تفصیلی اصول دین، عقل محتاج به تعلیم، تامل و اکتساب است و دو منبع نامحدود کتاب و سنت در دسترس آن است. از شرایط بهرهبرداری از دو منبع مذکور، داشتن نوعی نیرو و توان مستقر علمی است که از آن به اجتهاد یاد میشود. از آنجا که عقل، در مقام اکتساب، امکان خطا دارد، اجتهاد در متون دین، ما را به پاسخهایی دربارهی مسایل ردهی دوم اصول دین میرساند، اما در بیشتر موارد ما را به یقین به معنای اخص نمیرساند. در این نوشتار میکوشیم نشان دهیم چگونه میتوان به دستاوردهای اجتهادی در مسایل اکتسابی اصول دین اعتقاد داشت.

    کلیدواژگان: اصول دین، نص، دیانت، ظاهر، اعتقاد قلبی
  • سید حسین منافی صفحه 86

    این نوشتار به این مطلب میپردازد که حقیقت حرمت، طلب ترک است یا زجر؛ به این و هم چنین از این مطلب سخن به میان آمده » باید ن « است یا » نباید « ، معنا که معنای نهی که آیا در ترک واجب، مفسده و در ترک حرام، مصلحت هست یا خیر؟در این رابطه ضمن بررسی وجوه گوناگون، همچنین اقوال مختلف در اقتضاء امر به شیء نسبت به ضد عام مورد بحث و نقد و بررسی قرار گرفته است. لازمه برخی از اقوال، انکار پنجگانه بودن تعداد احکام تکلیفی است و عملا احکام تکلیفی از سه حکم تجاوز نخواهد کرد.

    کلیدواژگان: مصلحت، طلب، احکام، مفسده، ضد عام، زجر
  • احیاء تراث
  • المیرزا محمد بن عبدالنبی النیشابوری الاخباری، محمدرضا الانصاری القمی صفحه 109
|
  • Ali Abedi Shahroudi Page 8

    There are several viewpoints about the essence of Usul: one of them claims that the knowledge of Usul is Conventional (Etebari) and based on the other view it is actual. AnywayUsul is based on actual institutions and criteria. Author argues that problems of Usul involve three parts: significations and explorations, probatives (Ehejajat) and consolidations (Tanjizat) (by its attachments, equipollents and preferences) and practical positions; in none of them are conventional subject, predicate and relation.

    Keywords: actuality of Usul, conventionality of Usul, criterion problems of Usul, Conventions (Etebariat)
  • Reza Eslami Page 39

    One of the important issues in the Usul that has very application in the different problems of Fiqh is the rule of Enseraf. This essay discusses addition to explanation of the rule of Enseraf, to study origins and parts of Enseraf, their probativitis and their applications in the new problems of Fiqh. This paper involves two sections: The first section as a Usuli discussion, organizes viewpoints of scholars of Usul about Enseraf and after analyzing those views concludes a new view. The second section as a Fiqhi discussion, shows several examples of applications of the rule of probativity of Enseraf in the solution of Fiqhi problems.

    Keywords: Enseraf, parts of Enseraf, probativity of Enseraf, origins of Enseraf
  • Amir Divani Page 62

    Along with the division of reason to the cognitive and active parts, the fact of religion is the composition of beings and goodness parts. While the reason recognize the principles of religion devoted itself to believe it heartily. Theorems of Principles of religion are in to two class. Reason is sufficient for synoptic recognizing the principles of religion and the teaching of God's Book and tradition (sunna') consolidate the mentioned recognition. For the detail recognition reason needs training, contemplation and acquiring and the Book and tradition (sunna'), two infinite sources are available. Benefiting from those to sources needs settled scientific power which called ijtihad. Because of the fallibility of reason in acquiring the knowledge ijtihad in religious sacred textsgive us the answers of the second class of theorems of principles of religion. But in most cases we cannot reach to the certainty in its restricted sense. In this article I attempt to show how we can believe to ijtidadic outcomes in acquiring theorems of principles of religion.

    Keywords: principles of religion, heartily believing, religiosity, explicit meaning
  • Seyyed Hossein Manafi Page 86

    This article discusses about the nature of prohibitory; is whether it demands abandonment or proscribing (Zajr); i.e. the meaning of prohibition is "ought not to do" or "not ought to do". In addition I talk about the existence of corruption in abandonment of obligatory rulings and the existence of interest in abandonment of prohibitive rulings, studying different aspect and also different viewpoints about whether command to something is equal with prohibition of its general opposite. Based on some viewpoints injunctive rulings are not five but three.

    Keywords: interest, corruption, rulings, general opposite, demands, proscribing (Zajr)